Moniammatillinen hanketyöskentely, Viron leiri
Moniammatillinen hanketyöskentely
Viron leiri
Moniammatillisen hanketyöskentelys kurssin suoritin Virossa, Lastekaitseliiton lastenleirillä elokuussa 2018. Suunnittelimme erilaisia leiritoimintoja kesäkuussa Savonian kampuksella ryhmämme kesken, johon kuului sairaanhoitajia sekä sosionomeja. Opiskelijan osaamistavoitteisiin kuului oppia työskentelemään hankkeessa ja toteuttaa hanketyöskentelyä ideoinnista arviointiin. Arvostamaan ja ymmärtämään erilaisia kulttuureja, heidän tarpeitaan, oppia työskentelemään moniammatillisessa työryhmässä, ohjaamistaitoja ja vahvistaa yhteisöllisyyttä.
Matkaan lähdimme bussilla Savonian kampukselta kahden opettajan ja 30 opiskelijan voimin. Bussilla matkasimme ensin Helsinkiin, josta matka jatkui laivalla Tallinnaan. Tallinnassa olimme yön yli hotellissa, josta aamulla matka jatkui bussilla Narvan lastenkotia. Tutustumiskäynnin jälkeen matkasimme kohti Remnikun lastenleiriä. Leirillä ohjasimme eri ikäisille lapsille toimintaa. Minun ryhmäni oli "Elämys ryhmä" jonka kanssa olimme suunnitelleet lapsille tikkupullan paistoa ja ongelmanratkaisuradan. Leiriviikon jälkeen matkasimme bussilla Tallinnaan, jossa saimme shoppailla päivän. Laivamme lähti vaille viisi iltapäivällä Tallinnasta, jonka jälkeen suuntasimme Helsingistä bussilla takaisin Savonian kampukselle.
ONGELMANRATKAISURATA
Elämysryhmä järjesti lapsille ongelmanratkaisuradan. Ryhmämme
suunnitteli radalle kolme eri vaikeustasoa eri ikäryhmiä silmällä pitäen. Rata
oli toteutettavissa sekä ulko- että sisätiloissa ja mahdolliset rikkoutumiset
ja häviämiset oli otettu suunnittelussa huomioon. Ongelmanratkaisurata
toteutettiin eri puolilla leirikeskuksen pihaa, jotta pisteet eivät ruuhkautuisi
ja vastauksien kuulemiselta vältyttäisiin. Lapset jaettiin pienryhmiin ja jokaisessa
ryhmässä oli ohjaaja. Radalla oli viisi erilaista pulmatehtävää, jotka vaativat
loogista päättelyä, matemaattisia ja yhteistyötaitoja sekä kärsivällisyyttä. Jokaisen
rastin onnistuneesta suorittamisesta ryhmät saivat numeron viimeisen rastin
numerolukkoa varten. Numerolukon takana
lapsia odotti makea palkinto. Saimme lapsilta, opettajilta ja
vertaisarvioijilta positiivista palautetta. Ennakkovalmistelut oli tehty
huolellisesti, joten radan toteuttaminen oli vaivatonta. Rata opetti meille
pienryhmän ohjausta ilman yhteistä kieltä. Ryhmän ohjaus onnistui suomen,
englannin ja elekielen avulla sekä esimerkkiä näyttämällä. Sovelsimme rataa
sääolosuhteiden takia siirtämällä toimintoja sisätiloihin. Selkeä työnjako ja
avustajien informointi ennen aktiviteetin alkua helpotti työskentelyä.
TIKKUPULLIEN PAISTO
Toinen elämysaktiviteettimme oli tikkupullien paisto
nuotiolla. Suurin osa pullataikinan aineksista oli hankittu jo etukäteen
Suomesta. Leiri lahjoitti loput ainekset. Ennen aktiviteetin toteutusta jaoimme
työtehtävät selkeästi ryhmän jäsenten kesken. Valmistimme ja kohotimme
osallistuvien ryhmien pullataikinat ennakkoon, nuotiopaikalla esivalmistelut sisälsivät
mm. puiden pilkkomista, sytykkeiden haalimista, ja tulen sytyttämisen. Varmistimme
myös toiminnan turvallisuuden ja teimme aktiviteetistä ohjaavat vaihekuvat. Toiminnan
tavoitteena oli erätaitojen harjoittelu, vuorovaikutus ja ryhmäytyminen. Lapsille
annettiin mahdollisuus paistokeppien vuolemiseen, osa kepeistä oli jo valmiina.
Aikataulusyistä sytytimme nuotion ennakkoon. Lapset saivat valita mieleistään
musiikkia toiminnan taustalle, joka osaltaan vaikutti tunneilmastoon
positiivisesti. Jokainen muotoili oman tikkupullansa ja paistoi sen nuotiolla.
Aikaansaadut tuotokset nautiskeltiin hillon kera.
Paistamassa kävi kaksi noin kolmenkymmenen henkilön ryhmää.
Ensimmäistä ryhmää ei sää suosinut. Huomasimme, että taikinan muotoiluun olisi
tarvinnut jauhoja, joten kävimme hakemassa niitä ennen toisen ryhmän
saapumista. Toisella ryhmällä muotoilu onnistui paremmin. Tikkupullien
paistaminen oli uusi elämys sekä lapsille että ohjaajille ja kiinnostus sekä
innostus oli näkyvissä. Opimme, että ison ryhmän ohjaaminen vaatii hyvin
strukturoitua ennakkosuunnitelmaa, johon liittyy mm. ryhmän henkilömäärän selvittäminen
ja selkeä työnjako. Toteutusta kuitenkin hankaloitti paikan vaihtuminen ja
tiedonkulun epäselvyys. Sääolojen vuoksi vaihtoehtoinen toteutustapa olisi
ollut pullien paisto sisätiloissa, mutta toteutimme aktiviteetin alkuperäistä
suunnitelmaa aiemmin, joten emme ehtineet hankkia tiloja ja välineitä. Aikataulut
ja vesisade muuttivat alkuperäistä suunnitelmaa nuotiotoimintojen osalta,
jolloin laulut ja leikit jäivät pois.
Kommentit
Lähetä kommentti