Moniammatillinen hanketyöskentely, Viron leiri

Moniammatillinen hanketyöskentely
Viron leiri

Moniammatillisen hanketyöskentelys kurssin suoritin Virossa, Lastekaitseliiton lastenleirillä elokuussa 2018. Suunnittelimme erilaisia leiritoimintoja kesäkuussa Savonian kampuksella ryhmämme kesken, johon kuului sairaanhoitajia sekä sosionomeja. Opiskelijan osaamistavoitteisiin kuului oppia työskentelemään hankkeessa ja toteuttaa hanketyöskentelyä ideoinnista arviointiin. Arvostamaan ja ymmärtämään erilaisia kulttuureja, heidän tarpeitaan, oppia työskentelemään moniammatillisessa työryhmässä, ohjaamistaitoja ja vahvistaa yhteisöllisyyttä. 
Matkaan lähdimme bussilla Savonian kampukselta kahden opettajan ja 30 opiskelijan voimin. Bussilla matkasimme ensin Helsinkiin, josta matka jatkui laivalla Tallinnaan. Tallinnassa olimme yön yli hotellissa, josta aamulla matka jatkui bussilla Narvan lastenkotia. Tutustumiskäynnin jälkeen matkasimme kohti Remnikun lastenleiriä. Leirillä ohjasimme eri ikäisille lapsille toimintaa. Minun ryhmäni oli "Elämys ryhmä" jonka kanssa olimme suunnitelleet lapsille tikkupullan paistoa ja ongelmanratkaisuradan. Leiriviikon jälkeen matkasimme bussilla Tallinnaan, jossa saimme shoppailla päivän. Laivamme lähti vaille viisi iltapäivällä Tallinnasta, jonka jälkeen suuntasimme Helsingistä bussilla takaisin Savonian kampukselle. 

ONGELMANRATKAISURATA
Elämysryhmä järjesti lapsille ongelmanratkaisuradan. Ryhmämme suunnitteli radalle kolme eri vaikeustasoa eri ikäryhmiä silmällä pitäen. Rata oli toteutettavissa sekä ulko- että sisätiloissa ja mahdolliset rikkoutumiset ja häviämiset oli otettu suunnittelussa huomioon. Ongelmanratkaisurata toteutettiin eri puolilla leirikeskuksen pihaa, jotta pisteet eivät ruuhkautuisi ja vastauksien kuulemiselta vältyttäisiin. Lapset jaettiin pienryhmiin ja jokaisessa ryhmässä oli ohjaaja. Radalla oli viisi erilaista pulmatehtävää, jotka vaativat loogista päättelyä, matemaattisia ja yhteistyötaitoja sekä kärsivällisyyttä. Jokaisen rastin onnistuneesta suorittamisesta ryhmät saivat numeron viimeisen rastin numerolukkoa varten.  Numerolukon takana lapsia odotti makea palkinto. Saimme lapsilta, opettajilta ja vertaisarvioijilta positiivista palautetta. Ennakkovalmistelut oli tehty huolellisesti, joten radan toteuttaminen oli vaivatonta. Rata opetti meille pienryhmän ohjausta ilman yhteistä kieltä. Ryhmän ohjaus onnistui suomen, englannin ja elekielen avulla sekä esimerkkiä näyttämällä. Sovelsimme rataa sääolosuhteiden takia siirtämällä toimintoja sisätiloihin. Selkeä työnjako ja avustajien informointi ennen aktiviteetin alkua helpotti työskentelyä.

TIKKUPULLIEN PAISTO
Toinen elämysaktiviteettimme oli tikkupullien paisto nuotiolla. Suurin osa pullataikinan aineksista oli hankittu jo etukäteen Suomesta. Leiri lahjoitti loput ainekset. Ennen aktiviteetin toteutusta jaoimme työtehtävät selkeästi ryhmän jäsenten kesken. Valmistimme ja kohotimme osallistuvien ryhmien pullataikinat ennakkoon, nuotiopaikalla esivalmistelut sisälsivät mm. puiden pilkkomista, sytykkeiden haalimista, ja tulen sytyttämisen. Varmistimme myös toiminnan turvallisuuden ja teimme aktiviteetistä ohjaavat vaihekuvat. Toiminnan tavoitteena oli erätaitojen harjoittelu, vuorovaikutus ja ryhmäytyminen. Lapsille annettiin mahdollisuus paistokeppien vuolemiseen, osa kepeistä oli jo valmiina. Aikataulusyistä sytytimme nuotion ennakkoon. Lapset saivat valita mieleistään musiikkia toiminnan taustalle, joka osaltaan vaikutti tunneilmastoon positiivisesti. Jokainen muotoili oman tikkupullansa ja paistoi sen nuotiolla. Aikaansaadut tuotokset nautiskeltiin hillon kera.
Paistamassa kävi kaksi noin kolmenkymmenen henkilön ryhmää. Ensimmäistä ryhmää ei sää suosinut. Huomasimme, että taikinan muotoiluun olisi tarvinnut jauhoja, joten kävimme hakemassa niitä ennen toisen ryhmän saapumista. Toisella ryhmällä muotoilu onnistui paremmin. Tikkupullien paistaminen oli uusi elämys sekä lapsille että ohjaajille ja kiinnostus sekä innostus oli näkyvissä. Opimme, että ison ryhmän ohjaaminen vaatii hyvin strukturoitua ennakkosuunnitelmaa, johon liittyy mm. ryhmän henkilömäärän selvittäminen ja selkeä työnjako. Toteutusta kuitenkin hankaloitti paikan vaihtuminen ja tiedonkulun epäselvyys. Sääolojen vuoksi vaihtoehtoinen toteutustapa olisi ollut pullien paisto sisätiloissa, mutta toteutimme aktiviteetin alkuperäistä suunnitelmaa aiemmin, joten emme ehtineet hankkia tiloja ja välineitä. Aikataulut ja vesisade muuttivat alkuperäistä suunnitelmaa nuotiotoimintojen osalta, jolloin laulut ja leikit jäivät pois.










Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lapsena koetun perheväkivallan vaikutukset aikuisuuteen

Soveltavan musiikin käyttö sosionomin työssä

Kuvallinen ilmaisu ja taidelähtöiset menetelmät